Sokan attól tartottak, hogy amikor a Focusrite 2021-ben felvásárolta a Sequentialt, a következő szintik minősége visszaesik majd – mintha egy nagyvállalat már nem tudna olyan koncentráltan és száz százalékosan a játékban lenni, mint egy kis kutató-fejlesztő csapat, amely csak a hangszertervezésnek él.
Ugyanezek az emberek morgolódtak akkor is, amikor az InMusic megszerezte a Moogot, majd olcsóbb modelleket kezdett gyártani, például a Messengert. Most a Sequential legújabb szintije, a Fourm is biztosan megkapja tőlük a „na ugye, megmondtuk” bélyeget.
Az ok: a Fourm papíron szerény specifikációkat hoz, ráadásul kifejezetten kedvező árcédulával – 999,99 dollár / 949,99 euró / 799,99 font –, vagyis Behringer-territóriumban mozog. A négyhangos polifónia alig éri el egy kéz ujjainak számát, a keskeny billentyűk pedig nem minden kéznek kényelmesek. A többi adatlap is visszafogott: két oszcillátor, kevés effekt, tipikus szubtraktív jelút.
Csakhogy a történet itt fordulatot vesz. A Fourm ugyanis jóval többet nyújt, mint amit az ára sejtet. Teljesen analóg poliszinti, saját fejlesztésű, natív polifónikus aftertouch billentyűzettel – a „Tactive” keybeddel –, ami korábbi Sequential modellekben nem volt megtalálható. Ehhez jön egy majdnem knob-per-function kezelőfelület, Prophet-vérvonalból származó rezonáns szűrő, szekvenszer és arpeggiátor, mindez acélházba zárva. Ez inkább piacrengető belépő, mintsem „butított” Sequential.
megjelenés és használat
Kibontáskor rögtön tank-szerűnek tűnik: masszív acélváz, kicsi méret, kicsit olyan, mintha egy 70-es évekbeli, oroszos nevű monstrum monoszinti kicsinyített mása lenne. Hangban és kinézetben viszont egyértelműen Sequential: bal oldalon a megszokott modulációs rész, jobbra oszcillátor, szűrő, burkológörbék, LFO – akárcsak egy Prophetben. A kezelhetőség egyszerű, a menürendszer logikus, a gombnyomások száma minimális.
A kijelzőn navigálhatunk a presetek és globális beállítások között, itt 36 paraméter érhető el (például MIDI, hangolás, aftertouch). Ezeket vagy a Param gombbal, vagy a kétszínű feliratú potméterek másodlagos funkcióin keresztül érjük el. A megoldás egyszerű használat közben: a fő és másodlagos funkciók közti váltás gyorsan megszokható.
A presetek kategóriákra vannak bontva (17 féle, például pad, string, bass, organ), mindegyiken belül kb. 30 hangszín található. Összesen 128 preset érkezik gyárilag, újabb 128-at ígérnek október 14-ére, plusz 256 felhasználói hely. Az analóg hangzás mély és karakteres, a padek gazdagok, a basszusok súlyosak. A VA szoftszintik polifóniában többet nyújthatnak, de színezett analóg karakterben aligha.
A Prophet-hagyomány itt is érezhető: nemcsak szintihangok vannak, hanem elektromos zongorák, orgonák, harangok – mind jól használhatóak. Az oszcillátoroknál egyszerre több hullámforma is választható, a második oszcillátor alacsony frekvenciás módban is futtatható. A szűrő klasszikus Prophet-stílusú 4-pólusú LPF. Extra színezésre ott a Feedback és Vintage funkció, négyféle Glide mód, 64-lépéses szekvenszer, 64-féle hangolási rendszer.
moduláció
A Sequential mindig is egyszerű, gyorsan kézre álló modulációs rendszereiről volt híres, és a Fourm ezt a vonalat folytatja. A Pro-One stílusú mátrix négy fő forrással dolgozik: szűrő burkológörbe, B oszcillátor, LFO és aftertouch. Az Amount potméterrel állítható az intenzitás, a nyolc célhoz színkódolt gombokkal lehet hozzárendelni.
Külön erősség a polifónikus aftertouch: minden hang külön modulálható, így a szűrő, az oszcillátorok, az erősítő vagy az LFO paraméterei külön reagálnak a billentyűnyomásra. Ez a fajta expresszivitás ritka ebben az árkategóriában.
összegzés
A Fourm jóval többet ad, mint amit az ára sugall. Az analóg hang, a gyors kezelhetőség, a modulációs lehetőségek és a masszív építés mind a Sequential-hagyományokat erősítik. Ha valaki eddig a Prophet-5, Prophet-6 vagy Trigon árát sokallta, most először kaphat Sequential-minőséget elérhető szinten. A Focusrite-felvásárlástól való félelmek tehát alaptalannak bizonyultak: a Fourm éppen hogy szélesebb közönségnek nyitja meg a kaput a klasszikus Sequential-hangzás felé.
Bánkuti Dani személyes kommentje
Nekem az az érzésem, hogy a Fourm egy olyan hangszer, ami két világot köt össze. Egyfelől hozza a Sequential-örökség karakterét, másfelől árban már sokkal közelebb van azokhoz, akik eddig csak messziről vágyakoztak a Prophet-szériára. A négyhangos limitáció persze megosztó lesz, de aki valaha játszott igazi analógon, az tudja, hogy a hang színezete, a billentyű érzet és a modulációs lehetőségek sokkal többet számítanak, mint a puszta hangszám. Én inkább ezt tekintem egy belépőkapunak Sequential világába, mintsem visszalépésnek.
📚 Szeretnél olvasni magyar nyelvű könyveket a zenélésről, stúdiótechnikáról?
ÚJ weboldalunk: https://szakertoikonyvek.hu/
Kiadónk weboldala: http://www.mpwmedia.hu
🎓 Azonnal elvégezhető online kurzusaink:
http://www.zeneikurzusok.hu