Egyéb kategória

Véget ért a letöltések kora! Mi jön ezután?

By 2013.02.22. február 27th, 2019 No Comments

A streaming, és a felhő alapú szolgáltatások megjelenése gyakorlatilag a zenefogyasztás forradalmát hozták magukkal. A nagy internet bumm idején, a CD eltűnésével egy időben, jelentős mértékben átalakult a zeneipar.

Különösen igaz ez kiadói aspektusból nézve, mivel a fizikális eladásoknak bekavart az internet azzal, hogy az emberek könnyűszerrel megkerülhették a rendszert a letöltésekkel. Ezt az iTunes megpróbálta ugyan legalizálni, de nem nagyon tudta felvenni a harcot a rohamosan fejlődő technológiával, így az illegális letöltések folyamatosan növekedtek. Mivel a zene materiális értéket már nem képviselt, ingyen hozzá lehetett jutni, ezért elvesztette az eszmei értékét is, a zene tömegfogyasztási cikké lett. Időközben a szélessávú internet kapcsolat olyan mértékben felgyorsult, hogy többé nem volt szükséges a letöltés, online, instant lehetett fogyasztani a zenéket, filmeket, és ez volt az, ami elindította a streaming korszakot.

Az alapkoncepció az, hogy egy távoli szerverről fogadjuk a sugárzott tartalmat, de a rádióval ellentétben itt mi magunk vagyunk a szerkesztők. Ez a fegyvertény, a nem is olyan távoli jövőben, nagy valószínűséggel elhozza a rádiók halálát.

Az első streaming alapú szolgáltatás a Pandora volt, ami egy algoritmus alapján próbálta meg eltalálni a fogyasztói ízlést. Az összes későbbi szolgáltatás alapja ez az ötlet, minden ebből az algoritmusból indult. Ennek köszönhetően a Spotify elég hamar le tudta másolni a rendszert, de 2010-től már úgynevezett kurátorok, vagyis hús-vér emberek állították össze a playlisteket.

Nézzük, melyek a streaming szolgáltatások előnyei:

  • azonnali, instant fogyasztás
  • nem igényel letöltést, nem foglal tárhelyet
  • havidíja van, amiért cserébe a világ szinte összes zenéje/filmje elérhető

 

Ahogy a streaming modell egyre inkább elérhetővé vált, úgy épült be folyamatosan a szolgáltatásokba.

Miért a Spotify-é a jövő? Ez is egy felhő alapú szolgáltatás, semmi nem tárolódik a gépeden. Ha több eszközt használsz, bármelyikről eléred a kívánt szolgáltatásokat, anélkül, hogy mindegyikre fel kellene másolnod a zenéket. A Spotify terve, hogy a jövőben egyre több hardver eszközbe integrálva legyen a program, Bluetooth hangszórókba, autóba stb. A jövőkutatók szerint néhány éven belül eltűnnek a háttértárak, mert a felhasználói szintű internet annyira gyors lesz, hogy szükségtelenné teszi a használatukat. A Spotify az első olyan szolgáltatás, ami értelmetlenné teszi, és ezáltal teljesen megszüntetheti az illegális letöltést. Az internet-, a kábeltévé- és a telefonos előfizetésekbe bele lesznek építve ezek a streaming szolgáltatások.

A Spotify igazi sikere onnan datálható, amikor az algoritmust felváltották a kurátorok, akik a playlistek összeállításáért felelősek. A siker titka abban áll, hogy a különböző metodikával – hangulat, műfaj, elődadó stb. – összeállított playlistek emberivé teszik a lejátszási listákat. Mivel a letöltések száma folyamatosan csökken, a Spotify előfizetések száma pedig folyamatos növekedést mutat, ezért az előadók célja az lesz, hogy ezekre a playlistekre felkerüljenek és a gyakorlat is azt mutatja, hogy egyre több előadó törekszik erre. Mivel egyre több zenét fogyasztunk, ezért a kínálat is egyre nagyobb. Éveken belül a technikailag laikus fogyasztók, a negyvenes, ötvenes korosztály is könnyedén használja majd a Spotify-t. A felhasználóknak lehetőségük van az előadók követésére, láthatják mit hallgatnak a barátaik, folyamatosan update az egész rendszer, jók a keresztreferenciák a lejátszási listák között, ami által egyre több új zenét fedezhetnek fel.

Nézzük meg azonban melyek a rendszer hátrányai. Jelenleg úgy tűnik, hogy a zenék jövője azon fog múlni, hogy sikerül e bekerülniük a nívós playlistekbe. Ismét 10-20 emberen fog múlni, hogy miből lesz sláger. A felhasználói élményen tehát rengeteget változtat, de a zeneipari felálláson nem; továbbra is a kapcsolati rendszereken múlik minden. Előadói oldalról nézve, keresni egyelőre nem lehet vele, 0,0006-0,0008 között mozog a royalty lejátszásonként, vagyis az előadók alig kapnak utána valamit! Ebből a szempontból még tehát ez pusztán félmegoldás az illegális letöltéshez képest. Idővel ez változhat, de a rendszernek egy felfutási időszakra van szüksége, amíg hosszú távon kiadó és artist szempontból is jó dolog lehet.

Mit tudunk tenni, mint előadók? Marketing szempontból egyértelmű, hogy terjesztőn vagy kiadón keresztül érdemes jelen lenni, és építeni a Spotify követőket is.

Leave a Reply

Send this to a friend