Egyéb kategória

El lehet indulni zenészként a semmiből a mai világban?

By 2013.01.08. február 27th, 2019 No Comments

Azt a kérdést szeretném boncolgatni, hogy el lehet e indulni DJ-producerként a semmiből 2017-ben.Én 2000 tájékán kerültem bele a zene bizniszbe, elhatároztam, hogy Dj szeretnék lenni. Tele voltam ambícióval. Egy alkalommal odamentem a legnagyobb példaképemhez, akit most nem szeretnék megnevezni, Ő pedig azt tanácsolta adjam fel, mert telített a piac. Ahogy 2003-2004 körül az internet egyre elterjedtebbé vált, megindult a letöltés, uniformizálódtak a DJ-k és mindenki ugyanazokat a dalokat játszotta, ezért nehéz volt kitűnni. A legtöbben mások zenéinek lejátszásából éltek, azonban nem volt egyéniségük. Akkoriban korlátozottak voltak a technológiai lehetőségek (pl.: stúdiózás), nem volt digitális technológia, minden analóg volt, mindent fel kellet venni. Rájöttem, hogy ha ezt szeretném csinálni, tartalmat kell gyártani, zenét kell alkotni.howtobuildamusiccareer.jpg

Nézzük mi az, ami adott volt akkor és mi a helyzet napjainkban. Mire volt lehetősége egy kezdőnek régen? Semmire. Most viszont vannak workshopok, magántanárok, ott a YouTube, tutorialok, szinte végtelen a sor. Az internet rengeteg lehetőséget biztosít a kezdőknek, ugyanakkor az is igaz, hogy túlságosan sok az információ, amit nehéz megszűrni. Egy év alatt a technikai tudást bárki magáévá teheti és el tud indulni. Régen ugyanez 7-8 évbe is beletelt.

Vegyük sorra a karrierépítés néhány kulcsfogalmát, és nézzük meg milyen lehetőségek voltak régen és mi az, ami manapság a kezdők rendelkezésére áll.

Első a tapasztalat, vagy tapasztalati görbe, amit sosem lehetett kikerülni. Régen az internet hiányában ez is nehezebb volt, nehezebben tanulhattál mások hibáiból.

A kapcsolatépítés terén régen fizikálisan, offline voltunk jelen. Az adott zenészek az adott régióból nem tudtak kitörni, mert a kommunikáció határt szabott az ismertségüknek. Ez manapság szintén nagyon könnyű.

A fellépések szempontjából létezett három műsorszervező iroda, és ha te ezek valamelyikében nem voltál benne, nemigen voltak lehetőségeid. Most brand-építéssel, netes ismertség által meg lehet hackelni a rendszert…

Mi tehát a siker titka? Légy polihisztor! Facebook, YouTube, marketing, zene… Minél több mindent tarts a kezedben, minél többet tanulj és építs kapcsolatokat! Ne feledd, kezdetben egyfajta menedzser feladatkört is el kell látnod!

Az új zenék terén régen le voltak osztva a lapok, a saját zene kiváltság volt, ma mindenkinél ott van a lehetőség. A legfontosabb mindig az ötlet, és csak utána jöhet a technika. A kulcsszavak a maximalizmusés folyamatos tanulás. Ne mellőzd a flow-élményt sem, alkoss szabadon, mert talán ebből születnek a legjobb dolgok.

Marketingre régen a kezdőknek semmi lehetősége nem volt; háttértőke és tapasztalat hiányában nem léteztek megfelelő felületek számukra. Vagy leszerződtél egy nagy kiadóval, aki ezt átvállalta, vagy házaltál a demó kazettákkal.

A következő kulcsfogalom a branding, a márka. Mi jut először az ember eszébe a brand szó hallatán? A McDonald’s, a Starbucks, valami, ami kiemelkedik a többi közül, mert tudod milyen, tudod, hogy mindig ugyanazt kapod, megbízható. Régen ilyen nem létezett a zenészek között, sokat hakniztak egy dallal évtizedekig. Ma kirakatban élünk, mindenkinek brandje van, gyakorlatilag mindannyian közszereplők vagyunk, ami azonban felelősséggel is jár, hisz influencerek lévén, hatunk másokra. Régen a zene elég volt, manapság azonban mindenki tud zenét csinálni, ezért szükséges mással is kiemelkedni.

Régen azt gondoltam, hogy a saját zenével emelkedhetek ki, de most azt mondom, hogy a saját tartalom csupán egyfajta névjegykártya, ami alapján beazonosítanak, de mára ez önmagában már nem elég. Ugyanolyan fontos a logó, a blogok, a megosztások tartalma és gyakorisága, az értékteremtés és a közösségformálás.

Vegyük sorra milyen generációk élnek és alkotnak napjainkban. Első az X generáció, ők az 1965 és 1982 között születettek. Ők a klasszikus régi motorosok a szakmában. Régi rendszerben nevelkedtek, régi szabályok szerint érték el sikereiket. Az Y generáció, vagyis az 1986 és 1994 között születettek már kezdik leváltani a régiek egyeduralmát. Ők jobban otthon érzik magukat az új keretek között, mint a régiek, akik idegenkednek a technológiától, a közösségi médiától. Az Y generáció tagjai azonban mindebbe beleszülettek, számukra ez elérhetőbb, gyorsabb. Itt jön a képbe a tanulás fontossága! Rohan a világ, minden gyorsan változik, beindult a generációváltás a zenészek között. A Z generáció tagjai azok, akik 1996-1998 után születtek; ők azok, akik még jobbak lesznek, még otthonosabban mozognak az új közegben. Ahhoz, hogy egy X generációs sikeres legyen és életben maradjon, sokat kell tanulnia és szüntelenül képeznie kell magát. Sőt, már az Y generáció tagjait is sürgeti az idő. A versenyt az nyeri, aki mindent meg tud magának csinálni, hiszen induláskor még nincs menedzsment, erre nem lehet támaszkodni. Egy bizonyos szint felett meg fognak találni a megfelelő lehetőségek, menedzsmentek, de oda csak úgy lehet bekerülni, ha észrevesznek. Hogyan tudsz kiemelkedni? Tanulással és minél egyedibb márkával. Ma sem könnyebb elindulni, mint régen, de a kezdők részére több a lehetőség, mert az internet demokratizálja a zeneipart. Ahhoz azonban, hogy valaki legyél, profinak kell lenni!

Van e átjárhatóság a generációk között? Mindenképpen. A fiatalság között kell mozogni, új szemszögeket, látásmódot magadévá tenni, alkalmazkodni. Nem számít milyen korú vagy és honnan jöttél, hiszen manapság ugyanolyan lehetőségei vannak a nagy márkáknak, mint egy magánszemélynek.

Be lehet e nulláról törni a piacra? Nehéz, de nem lehetetlen. A zene nagyon fontos! A kreativitás és a produkció azonban mindig fontosabb a brandnél! Kell, hogy legyen valami, ami megkülönböztet a többiektől, és ez mindig a tartalom! Nem lehet azonban csak a zenével foglalkozni. Nem megkerülhető a kapcsolatépítés, a haverkodás, nagy hangsúlyt kell fektetni a networkingre, mert a nagy lehetőségek a kapcsolataidon keresztül fognak érkezni. Egy jó zene önmagában már nem tör utat magának, mert nagy a konkurencia.

A sikeres előadó képlete véleményem szerint így áll össze:

  • Könnyen azonosítható, egyedi brand: legyél önmagad, ne más útját járd, hanem azt csináld, amiben a legjobb vagy. Az egyediség és a hitelesség köré építsd a többit: brand, öltözködés, kommunikáció, stb.

  • Kapcsolatok: a technológia által gyakorlatilag bárkit el lehet érni, közel van a világ hozzánk. Bárkivel össze lehet haverkodni, de ennek az alapja a zene és a brand. Mindenkinek egy lövése van, így akkor mindennek a helyén kell lennie! Fontos az első benyomás, senki sem lát belénk, vagy a produkció mögé, ezért fontos a külcsín, valamint a koherens és profi háttér.

  • Pénz: két bevételi forrásunk van. A royalty, azaz a szerzői jogdíj, valamint a fellépésekből befolyó pénz. A fellépések azok, amik igazán számítanak. Ne feledd, ez egy vállalkozás, azaz vannak kiadások, van költségvetés, fontos, hogy számlaképesek legyünk. Ahhoz viszont, hogy valami megtérüljön, előbb mindig be kell fektetni! Az idő is pénz, nem is beszélve az önfejlesztésről, a tanulásról és a kampányokról. Ezért is elengedhetetlen, hogy – főleg kezdetben – több lábon állj, hiszen eleinte nem lehet megélni kizárólag a zenélésből. Vagyis ne csak a zenéből legyen bevételed, hogy finanszírozni tudd a kezdetben drága hobbidat. Minél több mindenbe tanulsz bele, és minél több lábon állsz, annál sikeresebb leszel. Ne feledd, a zenélés nem tart örökké és költségekkel is jár.

  • Marketing és PR: ide tartoznak a sajtó megjelenések. Olyan ember legyél, akiről érdemes írni, a 15 perc hírnév nem számít!

  • Megfelelő időzítés: fontos, hogy legyen kereslet arra, amit csinálsz, legyen közönség, legyen piac. Megfelelő trendekre, megfelelő időben, megfelelő lépésekkel kell reagálni, jó időben a jó helyen lenni. Fontos a felelősség, mert minél nagyobbra nősz, a terhek is annál nagyobbak lesznek.

A válasz tehát az eredeti kérdésre, miszerint elindulhatsz-e zenészként ma a semmiből: igen, de ne feledd, hogy sokan mások is!

Leave a Reply

Send this to a friend