Egyéb kategória

A zenehallgatás technológiájának múltja, jelene és jövője Az elektronikus zene szemszögéből

By 2013.01.23. február 27th, 2019 No Comments

A téma szempontjából múlt alatt elsősorban az internet előtti időszakot értem, a bakelit, majd a kazetta, végül a CD virágkorát. Akkoriban a popkultúrát jellemzően egy szűk réteg határozta meg, a zenész lét pedig még kiváltságnak számított, mivel anyagi korlátok miatt a technológia nem volt elérhető mindenki számára. Elsősorban a rádiók, majd később az MTV, a VH1 és egyéb zenecsatornák kínálata határozta meg a közízlést. A zenekészítés egy elég komoly kiváltságának számított (egy Akai sampler a 90-es években 1 millió forintba került, akkori értékben), különösen az elektronikus zene terén. Alapvetően elmondható, hogy erősen leosztott volt a zene biznisz.

A gyors internet elterjedése után, vagyis a ’90-es évek végén, a bakelit ugyan még virágzott DJ körökben, de az interneten már megjelentek az első letöltő oldalak, elterjedt az MP3 formátum (Napster és társai, p2p letöltők). A mindennapok része lett a CD írása és másolása, azonban ezeknek a minőségi és sebességi feltételei még hiányoztak(a lassú 56k-s modem miatt). Így az emberek még megvették az albumokat súlyos pénzekért, mivel máshogy nem lehetett hozzájutni a zenéhez.

Ezt követte, ahogy én hívom, „az internet gyerekkora”, vagyis hozzávetőlegesen a 2003 és 2006 közötti időszak, amikor is az ADSL kapcsolat lehetővé tette a gyors letöltést, ami az illegális hozzáférés terén is növekedéssel járt, ezzel egy időben a fizikai adathordozók népszerűsége elkezdett folyamatosan csökkenni. Miután a kazetta már teljesen eltűnt, egyértelművé vált, hogy a CD a következő trónörökös, ugyanakkor már megjelent az iTunes, és megszületett az iPod, valamint az olcsóbb mp3 lejátszók is elterjedtek, és mindez együtt forradalmasította a zenefogyasztást. A zenekészítés viszont továbbra is kiváltságnak számított, amúgy még nem is volt elengedhetetlenül fontos. Érdekesség, hogy a DJ világban rengetegen zenéltek még ebben az időszakban bakelitről, és szűkebb rétegeknél ez a trend ma is él.

„Az internet pubertás kora” 2006 és 2013 közé datálható, amikor is jelentősen megnőtt az internetkapcsolat sebessége, megjelentek a jobb minőségű tömörítések, robbanásszerűen elterjedtek a torrent oldalak, ami szép lassan lebontotta a film- és a zeneipart. Itt megjegyezném, hogy amíg például Németországban tiltják és büntetik az illegális letöltést, így az emberek rá vannak kényszerítve a legális fogyasztásra, addig Magyarországon saját használatra nem tilos letölteni, csupán sokszorosítani tilos. (Az illegális letöltés megítélése országonként változó.)

2007-ben jelent meg az iPhone, amivel kezdetét vette az okostelefon forradalom és vele egy időben pedig a CD halála. Bejött a pendrive, ott volt az USB az autóban, a hangfalakon, elterjedtek az SD kártyák. DJ szemszögből a 2000-es Pioneer CD játszó volt az, ami valójában megnyitotta a lehetőséget a pendrive használatra. Ekkoriban nőtt meg a producerek száma, megjelent a YouTube, és rengeteg tutorial, oktató videók. Az így létrejött információtöbblet miatt egyre többen készítettek zenét,  ez volt a nagy producer-bumm, ez azonban minőségbeli romlást is hozott magával. A régi nagyok számára megjelent a “konkurencia”, a fiatalok személyében, akik otthonosabban mozogtak a közösségi média és az internet világában. Minden felgyorsult, liberálisabb és demokratikusabb lett a zenei kultúra, aminek megvolt a maga előnye és a hátránya is. Az Y generáció teljesen más szabályokhoz volt hozzászokva, mint az előtte lévő generáció. De az új fogyasztási és zenehallgatási szokások egyre jobban jellemzők lettek az idősebb generációkra is.

Nézzük hol tartunk most, mit rejt a jelen, vagyis „az internet tini kora”, 2013-tól napjainkig! A gyors internet mindenhol jelen van, mindenkihez azonnal eljutnak az új zenék, nőtt a mobilnet hozzáférés. A technológiai újítások közelebb hozzák az emberekhez a zenét, aminek következtében az elektronikus zene bekerült a mainstream kultúrába. Egyre több zenét fogyasztunk, a zenének már nincs fizikai értéke, nem gyűjtik az albumokat, helyette elterjedtek a felhő alapú tárhelyek. Jellemző, hogy az idősebb generáció is adaptálni tudta az új technológiát, nincs már szükség DJ-re, MTV-re, az emberek nem igénylik az előzetes szűrést, tudják mit akarnak. Úgy látom, hogy az elkövetkező években a letöltés haldoklása várható, mert minden felhőben lesz, nem kell többé birtokolni, tárolni a zenét. A streaming szolgáltatásokban napi több ezer dalt is képes az átlag ember “elfogyasztani”, szemben az internet előtti időszakkal amikor egy hónapban rongyosra hallgatott az ember max 2-3 albumot amit megvett 4-5 ezer forintért / db. Ma kb. 1500-2000 forintból annyit hallgat amennyit bír. Így veszített a zene az értékéből, ha valami nem tetszik azonnal léptetheti tovább, az esélyt se adják meg sokszor a dalnak, hogy kibontakozzon, mert biztos van egy következő ami jobb. A Spotify és társai egy igazi “gyorséttermet” hoztak létre zenefogyasztásban ahol a hangsúly a mennyiségen van! Albumokat az emberek nem igazán vásárolnak, nagyon kevés embernek számít a megfoghatóság. Ez az újabb generációk számára még jobban egyre természetessé válik, a tömeges zene fogyasztás. Underground körökben a bakelit viszont még mindig reneszánszát éli, érdekes módon! De a tömeg média és az átlag embereknek a szokásai, egyértelműen nem ebbe az irányba mozdulnak el.

Nézzük meg mit tartogat „az internet felnőtt kora”, (ez csak az én véleményem, nem szentírás). A közeli jövő, nagyjából 2021-ig! Alapvetővé válik a hiper gyors mobilnet, így nem lesz szükség klasszikus háttértárra, minden cloud és streaming lesz, azonnal elérhető kiváló minőségben és elérhető áron. Ennek következtében az adathordozók teljesen megszűnnek. Az új trendformálók a playlistek lesznek, és teljesen eltűnnek a DJ mixek is. A Beatport és egyéb letöltő oldalak maximum egy szűk réteg vásárlóhelye lesz. Mindennapossá és általánossá válnak az okos otthonok, okos kiegészítők, és a felgyorsult zenefogyasztás, azaz az idősebbek és természetesen a fiatalok körében is a mindennapok része lesz. Mivel többen és könnyebben férnek hozzá a zenékhez, ezért többen hallgatnak majd elektronikus zenét, így ezek mennyisége is megnő. A hagyományos kiadók és kapuőrök halála is prognosztizálható. A klasszikus DJ kultúra megszűnik, a smart playlistek kiváltják a házibulik 90%-át. A DJ-k átalakulnak előadóvá, zenésszé és brand-dé, aki pedig ezzel nem tudja tartani a lépést, az eltűnik.

Nézzük meg a történetet kiadók szemszögéből! Mi is volt anno a kiadók feladata? Felelősek voltak a terjesztésért, elintézték, hogy a polcokon előre kerüljön a CD-d, népszerűsítették a zenét, kapcsolatokat biztosítottak a szakmán belül stb.. Az első hanyatlás az illegális letöltés elterjedéséhez köthető, ami 2008-2013 idejére tehető. 2013-tól berobbant a Spotify és streaming, a playlistek,  a YouTube megjelenése pedig végleg betette a kaput a klasszikus kiadóknak, helyükre rengeteg digitális kiadó lépett. A legnagyobb kiadók élik csak túl mindezt, a múltjuk és a szakértelmük miatt, illetve mert képesek adaptálódni az új körülményekhez. A kiadás és a zenekészítés pusztán egyfajta névjeggyé lesz. A közösségi média erősödése várható, még globálisabb lesz, megjelennek a Facebook rádiók, podcast-ok. Kiadókra maximum presztízs szempontból lesz szükség, még a promóciós szerep is eltűnik, mert az interneten bárki bármikor berobbanhat (feltéve ha elég ügyes az önmanagelésben).

A kiadók jövőjét úgy látom, hogy az offline színtér újból teret nyer, például újra divatossá válhat a bakelit, de inkább már csak relikvia gyanánt, mert a valóságban a playlistek és streaming chartok számítanak majd, és mindenek felett a brand! A kiadók tehát tartalom szolgáltatóvá alakulnak, hogy megtarthassák a versenyképességüket. A stream és a cloud kizárólagossága, valamint a szerzői kiadások megnövekedése, új szolgáltatók és új kapuőrök megjelenése is várható. Immár a 360-as deal-ek, támogatások, partneri kapcsolatok termelik a bevételt.

Mire lesz érdemes mindeközben figyelni zenészként? Az első és legfontosabb, hogy a brand fontosabb, mint a zene. Elengedhetetlen az úgynevezett momentum-tartalom gyártása (vlog, dokumentumfilmek, valóságshow-k, tutorialok), és az image építés. A zene csak névjegykártya, a nagy konkurencia miatt pedig minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a marketingre. Még fontosabb lesz a minőség, fontos, hogy a zene jól szóljon, erre pénzt, időt és energiát kell fordítani. Ne feledd, csak az a biztos, amit magadnak intézel! Gondolkodj előre trend ügyileg, annál is inkább, mert, amint láthattuk, a klasszikus DJ-knek már nincs sok hátra. Sajnos tudomásul kell venni, hogy a mindennapi bulikban a zene már csak háttér, immár az a jó zene, ami nem zavarja az embereket.

Leave a Reply

Send this to a friend